6 فوریه 2023- مروری بر کارآزمایی‌های بالینی نشان داد که مصرف دوزهای بالایی از ویتامین D با کاهش 15 درصدی احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت مرتبط است. این بازنگری درAnnals of Internal Medicine منتشر شده است.

ویتامینD ، یک ویتامین محلول در چربی است که در برخی از غذاها موجود است و یا به آنها افزوده می شود و همچنین به عنوان مکمل در دسترس است، یا زمانی که اشعه ماوراء بنفش نور خورشید به پوست برخورد می کند، توسط بدن تولید می شود. ویتامینD ، در اعمال زیادی در بدن دخالت دارد، از جمله در ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز نقش دارد. مطالعات مشاهده ای بین غلظت پایین ویتامین D در خون و خطر بالای ابتلا به دیابت ارتباطی را یافته اند.

محققان مرکز پزشکیTufts ، یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز بر روی سه کارآزمایی بالینی انجام دادند که به بررسی اثرات مکمل ویتامین Dبر خطر دیابت پرداخته بودند. نویسندگان دریافتند که در طی یک دوره پیگیری سه ساله، دیابت در 22.7 درصد از بزرگسالانی که ویتامین D دریافت کرده بودند و 25 درصد از افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، شروع شد، که 15 درصد کاهش نسبی خطر را نشان می دهد. به گفته ی نویسندگان، تعمیم یافته های آنها به بیش از 374 میلیون بزرگسال در سراسر جهان که به پیش دیابت مبتلا هستند، نشان می دهد که مکمل های ارزان قیمت ویتامین D می تواند پیشرفت دیابت را در بیش از 10 میلیون نفر به تاخیر بیاندازد.

در یک سرمقاله همراه، نویسندگان کالج دانشگاهی دوبلین و سازمان ایمنی غذا ایرلند، تاکید کردند که داده‌های قبلی اثرات نامطلوب قابل توجهی را برای مصرف دوزهای بالای ویتامین D نشان داده‌اند. آنها تاکید کردند که جوامع تخصصی که درمان ویتامین D را ترویج می‌کنند، موظفند به پزشکان در مورد مصرف ویتامین D مورد نیاز و محدودیت‌های ایمنی آن هشدار دهند. آنها توصیه کردند که این درمان با ویتامین D با دوز بسیار بالا ممکن است از دیابت نوع 2 در برخی از بیماران جلوگیری کند، اما ممکن است باعث آسیب به افراد شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به منبع زیر مراجعه کنید:

Malachi J. McKenna et al, Preventing Type 2 Diabetes With Vitamin D: Therapy Versus Supplementation,Annals of Internal Medicine (2023) DOI: 10.7326/M23-0220. www.acpjournals.org/doi/10.7326/M23-0220

منبع خبر:

https://medicalxpress.com/news/2023-02-vitamin-d-supplementation-diabetes-million.html